2013. november 11., hétfő

Orsi levele - VI.D



Az én családom nem hetedhét országon  túl él, hanem a Maros partján, Vásárhely közelében. Édesapámnak három hajasbabája van, akiket kiskorukban mindenhova a hátán cipelt. Előtte anya tette,  de ő persze a pocijában. Én ezeket az apró kedvességeket már rég elfelejtettem, de amióta Bíborka húgom megszületett, s vele is azt teszik,  mindezt mintha ujraélném.
Orsolya vagyok, szüleim középső legbarnább, legmozgékonyabb lánya.  Hosszú hajfonatom van, ezért barátaim Pocahontásnak neveznek, annál is inkább,  hogy Indiánnak, a túravezetőnek,  a kis  segédje vagyok. A gyalogtúrákon mindig mellette haladok,  keresem a jelzéseket a fákon, köveken, kerítéseken, oszlopokon. Még egy kicsit növök és átveszem a helyét. Kiskorunk óta mozgalmas életet élünk, sok sportot kipróbáltattak velünk  szüleink, (társasági tánc, balett, néptánc, atlétika ) végül én megmaradtam a röplabdánál,  nővérem  meg a kosárlabdánál. Édesanya nagyon nehéz sportot űzött kiskorában (evezett), ezért minket könnyeb felé terelt. A zsúfolt iskolai program miatt, alábbhagytunk a komoly sportolással, de kárpotlásul a szülők nagyon sokat visznek magukkal természetbe  télen- nyáron, versenyekre neveznek be, és mostanában a kertben is együtt ültetgetünk, gyomlálunk miközben jóizűen cseverészünk.
 A télen éjszakai gyalogtúrán  voltunk, nagyon tetszett,  ahogyan a sötét erdőben a sok fejlámpa kigyózva világított. Szüleink mindenhova magukkal visznek, és mivel nagyon foglaltak,  sok táborba is elengednek. Idén madarásztáborba, meg természetbúvár táborba készülök, a nővérem uszó meg túlélő táborba.  Apa az Örokmozgó társasághoz tartozik,  anya meg a biciklis társaság egyik alapító tagja (PBU), ezért gyalogtúrákra,  meg biciklis kirándulásokra egyaránt járunk. A könnyebbekre Bíborkát is magunkkal visszük,  őt a gyerekülésbe vagy gyerekhordozóba  ültetik. Tavaly már 100 km-es biciklitúrára  is magukkal vittek, ami persze nagyon nehéz volt a sok hegy,  meg a meleg miatt, de este annyi dicséretet kaptunk a felnöttektől,  hogy az mindent kárpotolt.
Eddigi legszebb élményem tavaly volt, a nyugati Kárpátokban. Sátorban aludtunk ,kinti tüzhelyen főztünk. Anya meg apa egy kalandversenyen ellenörző pontban felügyelt ( én is segítettem), és amikor lejárt a feladatuk,  végigjártuk a versenypályát, sziklára másztunk, tutajon ereszkedtünk örvénylő vízben,  derékig gázoltunk jéghideg patakban sodronykötelekbe kapaszkodva.
Anya annyira szerette apát, amikor megismerte, hogy megtanult horgászni, csak  azért hogy eggyütt lehessenek. Mára már  mindenikünknek van horgászbotja, így anya többet  (ki)bogoz, mint horgászik.
A hegyekben van egy erdei házikónk, ott gyűjtjük, szárítgatjuk a gyógynövényeket,   az erdőben gombát, medvehagymát szedünk,  s amit a legjobban szeretek,  Sándor bácsi lovára is felülhetünk, amikor megengedi. A Sikaszó patakában pancsolunk naphosszat, ami velőt fagyasztóan hideg, és amit  mi Bíbor pataknak neveztünk el, mert a hugunkat abban keresztelték meg.  Egyszer nekem is  lovaim lesznek,  gondozni fogom  őket,  mert állatorvos leszek. Apa már most nekem ajándékozta a mikroszkópját.  Bár én túlzottan csokievő vagyok, rengeteg gyümölcsöt és zöldséget fogyasztunk, mindent tiszta helyről szedünk.  Apróka zöldséges, fűszeres kertünk,  meg egy kis gyümölcsösünk is  van,  amit mamával meg anya növérével közösen gondozgatunk.  Szinte sosem vagyunk betegek, legtöbbször a koppanásainkat, horzsolásainkat kell gyogyítgatni, mert nyughatatlanok vagyunk.
 Hétvégeken ritkán  vagyunk itthon. Péntek este, vagy szombat hajnalban utrakerekedünk, akár biciklikkel, akár autóval, akár gyalog, és úgy elmegyünk, hogy csak vasárnap este érünk vissza, amikor aztán anya alig  győz  minket tisztára sikálni, fésülni, balzsamozni. Hétfőnként tanítónéni is nagyon szereti , ha elmesélem merre jártunk.
Amióta ötön vagyunk, mamát nem vihetjük magunkkal, mert nem fér az autóba, pedig olyan finomakat főzött nekünk, jól ismeri a gyógynövényeket, és mindig fontossá tette  magát. Ő is nagyon szeretett velünk járni, mert nem volt alkalma olyan sokat utazni mint nekünk. Amikor fiatalabbak  voltak tatával,  házat építettek és sok gyerekük  volt.  
Nagyon várjuk a nyári vakációt,  tudjuk tele lesz kalandokkal, és anyának is könnyebb lesz mert amikor fáradtan az irodából hazajön, nem kell  a leckéinket számonkérje, mert nekik nagyon fontos, hogy mi jól tanuljunk.  Apa tanított meg uszni és biciklizni, lovat is ő igért nekem. Most  Bíborkán a sor, hogy mindezt megtanulja.
Tavaly anya és Tímea nővérem néhány díjat meg érmet ősszegyüjtött bicikli meg szaladó versenyen. Én nem voltam olyan ügyes, de most nagyon készülök egy összetett (duatlon) versenyre Tímeával. Lehet nekem is sikerül idén  jó helyen végezni, ezért esténként szaladunk, mert a biciklizés az jól megy már.
Jártunkban-keltünkben az eldobált szemet összeszedjük. Mi soha nem hagyunk nyomot magunk után ha a szabadban vagyunk, nem bántjuk az állatokat és növényeket.
Nem cserélném el senkivel e csodás életem, mi több azt szeretném, hogy mindig eggyütt kiránduljunk,  és a szüleim soha ne öregedjenek meg.

                                              Jánosi Orsolya (11 év)
                                                   Maroskeresztúr

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése