Demény Péter meseórája a Bernádyban
Egy szomorú kislány és egy bánatűző manó történetével
ajándékozta meg csütörtök délelőtt a marosvásárhelyi Dr. Bernády György Általános Iskola felső tagozatos diákjait Demény Péter író, a Tamara és a vidámság mellénye című új meseregény szerzője és párja, Eperjesi Noémi, a könyv illusztrátora.
A kamaszodó lélekhez tökéletesen illő mű alkotói Kádár Andrea Noémi
magyar szakos tanárnő meghívására érkeztek az 5–8. osztályos bernádysok
körébe. Az együttlét első perceiben Demény Péter megszokott, közvetlen
stílusában arról kérdezgette a jelenlevőket, hogy szoktak-e vidámak,
illetve szomorúak lenni, és általában mi okoz nekik bánatot: az iskolai
osztályzatok, esetleg egy szülői veszekedés?
– A rajzfilmekben is van szomorúság, feszültség, hogy legyen mire
felépíteni a történetet – jegyezte meg az író, majd körvonalazta a múlt
évben a Kreatív Kiadó gondozásában megjelent könyv cselekményét. Főhőse,
a publikummal egyidős Tamara szülei veszekedése miatt szomorkodik, de
éjszaka érte jön egy manó, hogy megvigasztalja.
– Kicsit magamról is írtam ezt a könyvet – tette hozzá Péter, majd azt is elárulta, hogy a kiadó várja a folytatást.
Fotó: Nagy Tibor
Eperjesi Noémi az illusztrátori munkáról, ezen belül a kis kötet rajzainak születéséről mesélt.
– Először megvan a szöveg, azután jön a rajzolói fantázia. Csak a forma,
a keret van megszabva, maga a rajz nem. Képekben gondolkozom, minden
fejezetnél, illetve oldalnál filctollal aláhúzom a legfontosabb
szereplőt, a tájat és azt, hogy kivel tartja a főszereplő a kapcsolatot.
Ezekre épül az illusztráció. Ugyanakkor olyan részleteket is megfestek,
amelyek a szövegben nem jelennek meg, például azt, hogy milyen
népművészeti motívumok díszítik a táskákat, amelyek között Tamara
bolyong. Én ezzel teszek hozzá valamit magamból a műhöz.
A színes, tetszetős könyvborítók témakörénél Fodor Sándor Csipikéje is
szóba került. Demény Péter elmesélte, hogy a több nemzedék kedvenc
olvasmányélményei között számontartott mű szerzőjéhez személyes emlék
fűzi, első írásait ugyanis Fodor Sándornak küldte el, aki „kedves,
visszautasító” levélben intette türelemre az írói reményeket tápláló
fiatalt. Végül a remények valóra váltak, és ebben Demény Péter szerint
annak is fontos szerepe volt, hogy sikerült megőriznie magában egyfajta
gyermekséget. Új meseregényéhez visszatérve, Kádár Andrea Noémi a valós
és mesevilág találkozására, illetve a mű végén érvényesülő mesei
igazságszolgáltatásra hívta fel diákjai figyelmét. Tamara
„megvidámodása” egy valóságos térben, az Óriáspingvin
bevásárlóközpontban, táskavásárlás közben történik. De miért pont a
vidámság mellénye? – tette fel a kérdést a szerzőnek a rendezvény
házigazdája.
– Mert nem akartam benne hagyni a szomorúságban a kislányt, aki a való világban az én lányom – válaszolta Demény Péter.
Az elkövetkezőkben arról is szó esett, hogy kizárólag akkor ír-e valaki
gyermekkönyvet, ha ő maga is szülő. Ennek kapcsán példák és ellenpéldák
is elhangzottak, a fiatal nemzedékekhez szóló verseiről ismert Weöres
Sándornak ugyanis nem voltak saját gyermekei, Demény Péter
meseregényeihez viszont szükség volt az apaság megtapasztalására.
– Amint nőtt a lányom, úgy éreztem, hogy kiszárad bennem a meseforrás.
Végül újra visszataláltam hozzá – jegyezte meg az író. Eperjesi Noémi
viszont úgy tudja rajzaival megérinteni a kis- és kicsit nagyobb
gyermekek lelkét, fantáziáját, hogy közben még nem élte meg az
anyaságot.
A meseóra második felében a gyermekek kérdezgették a meghívottakat.
Többek között arra voltak kíváncsiak, hogy mikor készült el a házaspár
első közös könyve – egy felnőtteknek szóló kötet 2015-ben, egy évre rá
pedig egy gyermekkönyv, mondták a vendégek; mennyi ideig tart megírni
egy könyvet? – Tamara története két hét alatt született meg, árulta el
Demény Péter; és sokat gondolkozik-e Noémi a rajzok elkészítésén.
A beszélgetés után az író az izgalmas hetedik fejezet, a táskákkal való
találkozás jelenetét olvasta fel a gyermekeknek. Itt hangzik el a
meseregény talán legfontosabb üzenete is: „Az a lényeg, hogy belül vidám
légy, és mindig nevess.”
Az együttlét végén Eperjesi Noémi a könyvborító-készítés fortélyait
ismertette meg lépésről lépésre a diákokkal, akik kedvenc
meseregényükhöz tervezhettek borítót.
Nagy Székely Ildikó
Forrás: Népújság, 2019.02.01.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése