Virágvasárnap
ünnepli az egyház Jézusnak szamáron való diadalmas jeruzsálemi bevonulását:
sokan a nép közül ruhájukat terítették az útra, mások ágakat törtek a fákról, s
eléje szórták.
Az ókorban szokás volt a
Közel-Kelet országaiban, hogy az arra méltó személyek útját valamilyen módon
befedjék. Mind a négy evangélium szerint az emberek megadták Jézus Krisztusnak
ezt a tiszteletet. Máté, Márk és Lukács apostolok szerint a felsőruháikat az
útra terítették és gallyakat vágtak a fákról, János az egyedüli, aki
pálmaágakról számol be. Az előttejáró és utána tóduló sokaság így kiáltozott:
Hozsanna Dávid fiának! Áldott, ki az Úr nevében jön! Hozsanna a magasságban! (Mt 21, 8)
Ennek nyomán került az ünnep szertartásai közé a pálmás, Európa északi tájain pedig a barkás körmenet.
Hozsanna Dávid fiának! Áldott, ki az Úr nevében jön! Hozsanna a magasságban! (Mt 21, 8)
Ennek nyomán került az ünnep szertartásai közé a pálmás, Európa északi tájain pedig a barkás körmenet.
A keresztény kultúra országaiban ez kiemelten
fontos ünnep, melynek hagyományára gazdag népszokáskincs épült.
A nyugati keresztény egyházak liturgiájában e
kiemelten fontos dátum mindig a március 15. és április 18. közti valamelyik
vasárnapra esik. A katolikusoknál a nagyböjt utolsó, legfontosabb hetének
kezdete: a napján a templomban barkaszentelést (a magyar néphagyomány szerint
rontás, betegség, vihar, jégeső ellen), barkás bevonulást vagy körmenetet
szoktak tartani.
A reformátusoknál sok helyen ezen a napon konfirmálnak az ifjak.
A reformátusoknál sok helyen ezen a napon konfirmálnak az ifjak.
Virágvasárnapi magyar népszokások
A
magyar népszokáskincsben a virágvasárnaphoz kapcsolódott többek közt a
barkaszentelés, a “Bújj-bújj, zöld ág” kezdetű játék, vagy a palóc kiszehajtás.
Forrás: internet
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése