A farsangzáró ünnepek jeles napjai a farsangvasárnap, farsanghétfő (asszonyfarsang) és
húshagyó kedd alkotja, a legtöbb népszokás ehhez a három naphoz kapcsolódik.
Farsanghétfő az asszonyok napja volt, úgy is hívták, asszonyfarsang. Néhol az asszonyok férfiruhába
öltöztek, és amelyik férfi a kezeik közé került, azt jégcsappal borotválták
meg. Este pedig macskabált tartottak, ahová férfi be nem tehette a lábát.
Vitték a sok ételt-italt, pogácsát, fánkot, sonkát. Gyakran táncra is
perdültek.
Húshagyó
kedd a farsanghétfőt követő
nap. Jellegzetes szokás volt a bakkuszjárás,
vagyis szamár illetve kecskebőrbe bújt legények felvonulása.
Hamvazó-
vagy böjtfogadó szerda volt a húshagyó kedd utáni nap. Hívő katolikus ettől kezdve húsvét vasárnapjáig
nem ehetett zsíros és húsételeket. Az edényeket hamuval, lúggal kimosták. Misére mentek, ahol a pap behamvazta a hívek fejét s arra
emlékeztette: porból lettél és porrá leszel.
Torkos
csütörtök valamikor a hamvazó szerda előtti csütörtököt jelezte. Ekkor igen sok
laktató, húsos, zsíros ételt főztek, mert úgy tartották, ha ilyenkor sokat
esznek, akkor egész évben lesz ennivaló az asztalon.
Ma már minálunk a torkos csütörtök áttevődött a hamvazó szerda utáni
csütörtökre. Ekkor egy napra abbahagyták a böjtöt, hogy elfogyasszák a farsangi
eszem-iszom maradványait. Azt mondogatták: inkább a has fakadjon, mintsem
maradék maradjon. E napnak sok más neve is van, így pl. kövér-, zabáló-, csonka
csütörtök.
Régen a legtöbb lakodalmat farsang
végén tartották. A
legvidámabb, legzajosabb télűző, tavaszköszöntő népi mulatságok ideje volt, evés, ivás, móka, alakoskodás, tánc következett. Szombat estétől húshagyó kedd éjfélig tartó időszakot
nevezték farsang farkának, a hét
hátralévő részének pedig csonkahét volt a neve.
Számos népszokás fűződik a farsanghoz.
Erdélyben szokás volt a jelmezes-álarcos alakoskodás, a farsangi lakodalom után
pártában maradt vénleányok és vénlegények kicsúfolása, vagyis a tuskóhúzás, de
a farsangtemetés is. A falusi
emberek felöltöztettek egy szalmabábut, mely a telet jelképezte, s nagy
dérrel-dúrral, sok tréfával kísérve végighordozták a falun, majd elégették vagy
a vízbe dobták. Emellett szokás volt a farsang és a böjt vetélkedése Konc
király és Cibere vajda képében.
A
Kárpát-medencében a magyarság körében más népszokások is éltek, úgymint a zajos
kongózás, hajnalozás, az állakodalom, a hamis bíróság, a sardózás, a mohácsi
busójárás.
A farsangi
bállal befejeződött az egész farsangi ünnepkör. Megkezdődött a nagyböjt, mely hamvazószerdától húsvétig tart, és Jézus negyvennapi böjtölésének
emlékezetére szentelték.
Ekkor csak
kenyeret, sót és száraz növényi eledeleket ehettek, és napjában csak egyszer. Elterjedt
böjti étel volt a korpából készült savanyú cibereleves, tejleves, bableves,
tésztaételek, sós vízben főtt bab, olajos káposzta, főzelékek, aszalt
gyümölcsök, tojás- és halételek. Nagyböjtben
nem rendeztek esküvőt, hangos mulatságot sem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése