Az elkövetkezőkben a tanulási zavarok típusait fogom bemutatni, ezek néhány jellemzőjét, amelyek alapján az egyes zavarok felismerhetőek. Ezek megállapítására a fejlesztőpedagógus különböző eljárásokat alkalmaz, az első jelek, tünetek észrevétele azonban a gyermekkel közvetlenül fogalkozó személyekre hárul (szülők, óvódapedagógus, tanító, tanár), akik szembesülvén a gyermek különféle tanulási nehézségeivel szakember segítségét kérik a nehézségek megszüntetésére.
A típusok rövid felsorolása:
Részképességzavarok
Részképesség: a komplex teljesítmények (pl.
írás, olvasás, számolás) kivitelezését lehetővé tevő kognitív és motoros
funkciók.
A motoros és a kognitív funkciók területén megmutatkozó deficitet nevezzük részképességzavarnak, amely az intelligenciaszinttől függetlenül lép fel.
A motoros és a kognitív funkciók területén megmutatkozó deficitet nevezzük részképességzavarnak, amely az intelligenciaszinttől függetlenül lép fel.
- A kognitív funkciók zavarai
- A percepció zavarai
- Az egyensúlyrendszer zavarai
- Az auditív rendszer zavarai
- A vizuális rendszer zavarai
- A taktilis-kinesztetikus rendszer zavarai
- Figyelemzavar
- Emlékezeti problémák
- A gondolkodás zavara
- Beszéd sajátosságainak zavara
- A motorikum zavarai
- Az izomtónus zavarai
- hipotónus
- hipertónus
- A nagymozgások zavarai
- rosszul integrált reflexek
- zavarok a testtartás-, állás- és egyensúly-reakciókban
- A finommotorika zavarai
- A cselekvés tervezésének és irányításának zavarai
Komplex tanulási zavarok
- Diszlexia: napjainkban vannak, akik kizárólag a speciális olvasási nehézséget értik rajta, mások kombinált, olvasási- és írási nehézséget definiálnak vele, és végül vannak, akik mindenfajta tanulási nehézséget diszlexiának neveznek.
- Diszgráfia, diszortográfia: az írás, helyesírás nehézsége.
- Diszkalkulia: a számolás nehézsége, számolási zavar.
- Viselkedés, énkép, önértékelés területén mutatkozó zavarok
Más megközelítés alapján:
- Idegi eredetű (neurogén) tanulási zavarok
- Ezek a központi idegrendszer működési zavarainak következtében jönnek létre
- Lelki eredetű (pszichogén) tanulási zavarok
- Ezek környezeti ártalmak hatására alakulnak ki
- Poszttraumás tanulási zavarok
- Ezek gyermekkorban szerzett agykárosodások következményei
Tanulási zavarok típusai
és megjelenési módjai bővebben:
Részképesség-zavarok
A motorikus és a kognitív
funkciók területén megmutatkozó deficitet nevezzük részképesség-zavarnak, mely
az intelligenciaszinttől függetlenül lép fel.
A részképesség tehát nem
olyan komplex jelenség, mint az olvasás, írás vagy számolás, hanem ezeknek a
képességeknek az alapjául szolgáló funkciók együttese. A kultúrtechnikák
elsajátításának lehetősége akkor alakul ki, ha a gyerek már képes ezekre a
részteljesítményekre, valamint az érzékelőrendszerek is összehangoltan működnek
egymással és a mozgással.
Kognitív funkciók zavarai:
A percepció zavarai
A
tanulási zavarokkal küszködő gyermekek érzékszervei épek, kifogástalanul látnak
és hallanak. Problémáik abból fakadnak, hogy az érzékszerveken keresztül
beérkező információk, jelek értelmezése pontatlan, hibás, a központi
idegrendszer nem képes az érzékszervek által közvetített információkat pontosan
felfogni, továbbítani, tárolni, korábbi ismeretekkel összehasonlítani,
rendszerezni, koordinálni, feldolgozni, s végül az adekvát reakciót indítani.
Pl. Vannak gyerekek, akik állandóan vakaróznak, dörzsölik a kezüket,
csúszkálnak a padon, széken, stb.
1. Az egyensúlyrendszer zavarai:
Bizonytalanság:
nehézségi erő észlelésében → Gyerek nem meri megváltoztatni stabil
testhelyzetét pl. fél a fél lábon állástól, fára mászástól, stb.
Elégtelen
működés: kevés egyensúlyingert érzékel → pl. forgás vagy körhintázás közben nem
szédül
Túlműködés:
túl sok egyensúlyingert érzékel → pl. nem szeret hintázni, gyakran szédül
2. Az auditív rendszer zavarai:
Az
irányhallás hiányosságai → nem tudja, melyik irányból jön a hang
A
hallási differenciálás hiányosságai → nem képes a hangokat magasságuk,
mélységük, zöngésségük alapján megkülönböztetni
Hallási
figura-háttér észlelés zavarai → nem tud egyetlen, kiválasztott hangra vagy
szóra figyelni
Hallási
zárás, szerialitás zavar → nem tudja a különálló hangokat egyetlen szóvá
összeolvasztani
3. A vizuális rendszer zavarai:
Alak-
és térészlelés hiányosságai → egyes betűk (alak, forma, méret) megkülönböztetésének
nehézségei pl. b, d, g, q, a, stb.
Vizuális
differenciálás hiányossága → nem ismer fel egy adott képet hasonló képek között
Vizuális
alak-háttér zavar → a vizuális „jelsalátából” nem tudja a számára fontos,
lényeges információt kiemelni
Vizuális
zárás, szerialitás zavar → képtelen a részinformációk egésszé alakítására pl
betűkből szavak, szavakból mondat
4. A taktilis-kinesztetikus rendszer
zavarai:
A
saját test érzékelésének elégtelensége → erősen kell fogni, ill. erősen ragad
meg mindenkit
A
kinesztetikus érzékelés hiányossága → pontatlanul észleli saját izületei
helyzetét, testtartását, ezért mellényúl
Az
alak-háttér észlelésének hiányosságai → pontatlanul fogja fel az érintési ingereket
pl. hátára írt betűt
Figyelemzavar
A gyerek figyelme elkalandozik,
könnyen elterelhető
Hullámzó, ingadozó intenzitású, képtelen a
zavaró ingereket figyelni, gátlás alá helyezniPerszerváció (figyelem tapadása)
Szelektálási képtelenség
Az emlékezet zavarai
A
gyerek számára gondot jelent az ingerek (tárgyak, tárgyképek, szavak, mondatok,
utasítások) tárolása, azonnali vagy késleltetett felidézése. Csökkent, nem
elégséges a tárolási kapacitásuk.
Minőségében
a tárolás felszínes, nem relációkat, műveleteket, információtömböket tárolnak,
hanem a konkrét vizuális vagy akusztikus ingerek megjegyzésére törekszenek.
Előhívási
stratégiáik sem hatékonyak, ami kódolási zavarokra és szerialitás zavaraira
vezethető vissza.
A gondolkodás zavara
A
tanulási zavarral küzdõ gyerekek a konkrét feladatok szintjén elfogadhatóbban
teljesítenek, a problémák többsége akkor jelentkezik, amikor a feladat
absztrakt fogalmakat és formális gondolkodást igényel.
Gondolkodási
nehézséget jelent:
-
relációk megfordíthatóságának felismerése
- rész-egész
felismerése
- bennfoglalás
felismerése
- alá-fölérendeltségi
összefüggések felismerése
- ok-okozati
összefüggések felismerése
A
gondolkodás zavara szoros együttjárást mutat a beszéd sajátosságaival. Megfelelő
családi környezetben a gyerek analóg úton sajátítja el az alapszókincset, a
nyelvi struktúrákat, a mondatalkotás szabályait. A hétköznapok arra is lehetőséget
adnak, hogy beépüljenek viselkedésrepertoárjukba olyan alapvető
szokáscselekvések, mint a köszönés, az információ- vagy segítségkérés, az
érzelmek kinyilvánításának verbális formái.
Problémának
kell tekinteni, ha hiányos a tárgyi világ ismerete, ha a szókincshiány miatt
nem képes megnevezésre. Legnyugtalanítóbb a relációszókincs szinte teljes
hiánya, hiszen következményeit érzékelhetjük nemcsak a matematika, hanem a
nyelvtan, környezetismeret, az egész intellektuális fejlődés terén.
A motoros funkciók zavarai:
Az izomtónus zavarai
hypotónus:
túl alacsony az izomzat feszültségi állapota → minden mozgás fárasztó,
mozgásigénye csökkent, mozdulatai erőtlenek
hypertónus:
az izomfeszültség túl magas → állandóan nagy ellenállást kell leküzdenie a
mozdulat létrejöttéért
A
nagymozgások zavarai
reflexzavarok:
újszülöttkori feltétlen reflexek (pl. elemi járás, kúszás, mászás) nem kerülnek
gátlás alá, így akadályozódik az agykérgi irányítású mozgás-megnyilvánulások
elsajátítása
zavarok
a testtartás-, állás és egyensúly-reakciókban: ügyetlen, bizonytalan a
zenés-mozgásos játékokban, sportevékenységben
A finommotorika zavarai
az
ujjak, a kéz, a kar izomzatának területén: remegés, túl alacsony feszültség tapasztalható
a
száj izomzatának területén: nem tud fújni, fütyülni, cuppantani, nyelvével
csettinteni
a
szem környéki izmok területén: képtelen tekintetét rögzíteni, szemmel fixálni,
követni mozgást
A
cselekvés tervezésének és irányításának zavarai
fejletlen
testséma: nem ismeri a testrészeit, vagy nem tudja megmutatni magán vagy máson
jobb-bal
megkülönböztetésének nehézsége
kialakulatlan laterális
dominancia: nem ismerhető fel, hogy jobb vagy balkezes-e
nehézségek a test
középvonalán történő átnyúláskor: nem tudja bal kézzel megfogni a jobb térdét
gyenge bilaterális
mozgáskoordináció: két testfél együttműködésének képtelensége, kéz és láb
diszharmonikus mozgása
motorikus
gátoltság: mozgások kivitelezése meglassúbbodik
motorikus
hiperaktivitás: állandóan izeg-mozog, képtelen egy helyben ülni
Sajátos
problémaegyüttes a hiperaktivitás magatartászavar, ami egyrészt önálló
szindróma, másrészt sok esetben együtt jár tanulási nehézségekkel. A
hiperaktivitás 5-6 éves kortól diagnosztizálható, a viselkedés 3 fő területén
jelenik meg:
Motoros tünetek:
- a
gyerek megállás nélkül futkározik, a helyiség bútorait rendszeresen mászókának használja
- képtelen
egy helyben ülni
-
még ülő helyzetben is izeg-mozog
- alvás közben is sokat
mocorog
- mindig úton van
Impulzivitás:- gyakran előbb cselekszik, minthogy gondolkodna
- feltűnően gyorsan és sokszor vált át egyik cselekvésről a másikra
- feladatait képtelen megszervezni
- szinte állandóan ellenőrzést igényel
- nehezen tudja kivárni, míg egy játékban rá kerül a sor
Figyelem zavarai:
- gyakran nem tudja befejezni, amit elkezdett
- gyakran nem figyel arra, amire kellene
- figyelme könnyen elterelhető
- képtelen koncentrálni folyamatosan
- a játék nem tudja lekötni, nem tud tartósan játszani
Hiperaktivitásról minimum 2 motoros, 3 impulzív, 3 figyelem zavar tünet esetén beszélünk.
Folytatása következik!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése