Demény Péter meseórája a Bernádyban
Egy szomorú kislány és egy bánatűző manó történetével
 
ajándékozta meg csütörtök délelőtt a marosvásárhelyi Dr. Bernády György Általános Iskola felső tagozatos diákjait Demény Péter író, a Tamara és a vidámság mellénye című új meseregény szerzője és párja, Eperjesi Noémi, a könyv illusztrátora.
 
A kamaszodó lélekhez tökéletesen illő mű alkotói Kádár Andrea Noémi 
magyar szakos tanárnő meghívására érkeztek az 5–8. osztályos bernádysok 
körébe. Az együttlét első perceiben Demény Péter megszokott, közvetlen 
stílusában arról kérdezgette a jelenlevőket, hogy szoktak-e vidámak, 
illetve szomorúak lenni, és általában mi okoz nekik bánatot: az iskolai 
osztályzatok, esetleg egy szülői veszekedés? 
 
– A rajzfilmekben is van szomorúság, feszültség, hogy legyen mire 
felépíteni a történetet – jegyezte meg az író, majd körvonalazta a múlt 
évben a Kreatív Kiadó gondozásában megjelent könyv cselekményét. Főhőse,
 a publikummal egyidős Tamara szülei veszekedése miatt szomorkodik, de 
éjszaka érte jön egy manó, hogy megvigasztalja. 
 
– Kicsit magamról is írtam ezt a könyvet – tette hozzá Péter, majd azt is elárulta, hogy a kiadó várja a folytatást.
 
 
 
                                                               Fotó: Nagy Tibor
 
Eperjesi Noémi az illusztrátori munkáról, ezen belül a kis kötet rajzainak születéséről mesélt.  
 
– Először megvan a szöveg, azután jön a rajzolói fantázia. Csak a forma,
 a keret van megszabva, maga a rajz nem. Képekben gondolkozom, minden 
fejezetnél, illetve oldalnál filctollal aláhúzom a legfontosabb 
szereplőt, a tájat és azt, hogy kivel tartja a főszereplő a kapcsolatot.
 Ezekre épül az illusztráció. Ugyanakkor olyan részleteket is megfestek,
 amelyek a szövegben nem jelennek meg, például azt, hogy milyen 
népművészeti motívumok díszítik a táskákat, amelyek között Tamara 
bolyong. Én ezzel teszek hozzá valamit magamból a műhöz. 
 
A színes, tetszetős könyvborítók témakörénél Fodor Sándor Csipikéje is 
szóba került. Demény Péter elmesélte, hogy a több nemzedék kedvenc 
olvasmányélményei között számontartott mű szerzőjéhez személyes emlék 
fűzi, első írásait ugyanis Fodor Sándornak küldte el, aki „kedves, 
visszautasító” levélben intette türelemre az írói reményeket tápláló 
fiatalt. Végül a remények valóra váltak, és ebben Demény Péter szerint 
annak is fontos szerepe volt, hogy sikerült megőriznie magában egyfajta 
gyermekséget. Új meseregényéhez visszatérve, Kádár Andrea Noémi a valós 
és mesevilág találkozására, illetve a mű végén érvényesülő mesei 
igazságszolgáltatásra hívta fel diákjai figyelmét. Tamara 
„megvidámodása” egy valóságos térben, az Óriáspingvin 
bevásárlóközpontban, táskavásárlás közben történik. De miért pont a 
vidámság mellénye? – tette fel a kérdést a szerzőnek a rendezvény 
házigazdája.
 
– Mert nem akartam benne hagyni a szomorúságban a kislányt, aki a való világban az én lányom – válaszolta Demény Péter. 
 
Az elkövetkezőkben arról is szó esett, hogy kizárólag akkor ír-e valaki 
gyermekkönyvet, ha ő maga is szülő. Ennek kapcsán példák és ellenpéldák 
is elhangzottak, a fiatal nemzedékekhez szóló verseiről ismert Weöres 
Sándornak ugyanis nem voltak saját gyermekei, Demény Péter 
meseregényeihez viszont szükség volt az apaság megtapasztalására.
 
– Amint nőtt a lányom, úgy éreztem, hogy kiszárad bennem a meseforrás. 
Végül újra visszataláltam hozzá – jegyezte meg az író. Eperjesi Noémi 
viszont úgy tudja rajzaival megérinteni a kis- és kicsit nagyobb 
gyermekek lelkét, fantáziáját, hogy közben még nem élte meg az 
anyaságot.
 
A meseóra második felében a gyermekek kérdezgették a meghívottakat. 
Többek között arra voltak kíváncsiak, hogy mikor készült el a házaspár 
első közös könyve – egy felnőtteknek szóló kötet 2015-ben, egy évre rá 
pedig egy gyermekkönyv, mondták a vendégek; mennyi ideig tart megírni 
egy könyvet? – Tamara története két hét alatt született meg, árulta el 
Demény Péter; és sokat gondolkozik-e Noémi a rajzok elkészítésén. 
 
A beszélgetés után az író az izgalmas hetedik fejezet, a táskákkal való 
találkozás jelenetét olvasta fel a gyermekeknek. Itt hangzik el a 
meseregény talán legfontosabb üzenete is: „Az a lényeg, hogy belül vidám
 légy, és mindig nevess.”
 
Az együttlét végén Eperjesi Noémi a könyvborító-készítés fortélyait 
ismertette meg lépésről lépésre a diákokkal, akik kedvenc 
meseregényükhöz tervezhettek borítót.
 
Nagy Székely Ildikó
 
Forrás: Népújság, 2019.02.01. 
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése